Sfaturi de iarna pentru soferi...

Ei da! Reusesc prin acest articol, nu numai sa va dau cateva sfaturi ci si sa imi indeplinesc un vis mai vechi: acela de aduna intr-un singur material, cateva dintre cele mai bune recomandari pentru anotimpul rece. Urmandu-le, veti economisi timp, bani si va veti usura viata.

Scriu acest material dintr-un balcon bine incalzit, din centrul Brasovului. Un Brasov alb (a nins), de care ma indragostesc tot mai mult, in fiecare zi. Va scriu din acelasi balcon din care imi beau cafeaua dimineata, privind la vecinii ce-si deszapezesc masinile.

Scenariul este mereu acelasi: se coboara la masina si imediat dupa descuiere, se porneste motorul. Apoi se ia maturica si racleta si se purcede la indepartarea zapezii. In timpul acesta motorul functioneaza iar aeroterma este data la maxim... Dupa ce s-a scapat de stratul gros de zapada, se trece la zgarierea parbrizului cu racleta. Miscari scurte de dute-vino, executate cu precizia unui DJ, inlatura stratul de gheata de pe suprafetele vitrate. Timp de lucru: 5 pana la 10 minute.

" Asa ... si ??? " - ati putea spune. " Ce e gresit in asta ??? Nu asa se procedeaza ??? "

NU!!! Si am sa incerc sa argumentez...

Temperatura la care ajunge motorul dupa 5-10 minute de functionare la ralanti este aproximativ egala cu temperatura la care ajunge acelasi motor dupa 1-2 minute de mers in sarcina (pe strada). Mai mult, lasand motorul sa functioneze in gol atunci cand este rece nu va face decat sa spele cilindrii cu benzina, sa dilueze uleiul, sa faca depuneri de calamina pe supape si bujii. Asta, enumerand numai o parte din dezavantaje, fara sa cad prea mult in latura tehnica a problemei. Aeroterma pornita nu ajuta semnificativ procesul de incalzire... Iar cu cat treapta de comanda a aerotermei e mai inalta (debitul de aer mai mare), cu atat scad sansele de a aduce aer cald in habitaclu. Caci aer o sa intre...

Va recomand sa procedati astfel:

Plecati din casa cu o sticla umpluta cu apa calduta (30-40 de grade). O sticla de 1.5 - 2 litri ar trebui sa fie suficienta.

Odata ajunsi la masina, luati-va peria si inlaturati toata zapada de pe masina. Turnati usor apa calduta la marginea de sus a  parbrizului, lunetei si geamurilor laterale. Concomitent, folositi peria pentru a inlatura gheata ce se topeste si se strange la baza geamului. Procedati la fel si in cazul oglinzilor. Timp de lucru: 3-4 minute.

Va recomand totodata sa folositi solutii pentru indepartat gheata de pe geamuri. Se gasesc in comert si nu costa mult. Evitati astfel zgarierea parbrizului

Porniti motorul si permiteti-i sa functioneze 15-20 de secunde inainte sa plecati. Va asigurati astfel ca procesul de ungere al motorului este optim, intrucat la temperaturi scazute, uleiului ii creste vascozitatea.

Plecati de pe loc evitand accelerarile puternice. Cresteti gradual turatia, evitand mersul subturat al motorului.

FAQ 1 - Nu se vor crapa geamurile de la apa calduta ? Nu! Atata vreme cat nu aruncati brusc doua ligheane de apa fiarta.

FAQ 2 - Nu vor ingheta geamurile de la apa turnata ??? Va invit sa aflati raspunsul singuri.