De ce se cumpara tot mai putine masini noi

Trecand peste bine-cunoscutul pretext - “criza financiara” , piata auto din Romania contine un ingredient nociv, pe numele sau “ timbrul de mediu”. In forma sa actuala, aceasta taxa a inghetat vanzarile de masini second-hand, in special pe cele inmatriculate inainte de 2007. Vorbim despre masini inmatriculate definitiv in Romania, cu litere aferente judetului pe raza caruia au fost inregistrate, cifre si iar litere (uneori preferentiale). Pentru toate aceste autovehicule (si multe de dupa 2007), o data cu prima instrainare este necesara plata acestei taxe la transcrierea proprietarului. Un caz concret il am chiar acum pe rol deci haideti sa vedem care sunt sansele acestei masini de a fi vandute.

Povestea suna cam asa:

Se face ca un bun amic de-al meu a hotarat sa isi vanda masina pentru a-si cumpara o alta, mai noua.

Masina ce trebuie vanduta este un VolksWagen Passat din 1997, cu un motor de 1.9 TD, 90 CP si un kilometraj ce se apropie de 300.000 de km. El spera sa obtina cam 1700-1800 euro. O scurta privire aruncata pe cateva siteuri ne confirma ca este un pret justificat, tinand cont de motorizare, kilometri, dar mai ales starea masinii. Pe langa cei 1700 de euro, cumparatorul va trebui sa mai plateasca aproximativ 1425 euro, masina incadrandu-se la norma de poluare Euro 2, fiind alimentata cu motorina si avand o vechime de peste 14 ani.

Un calcul elementar, trimite rezultatul acestei adunari dupa pragul de 3000 euro!!! Situatii similare mai sunt alte mii, poate chiar zeci de mii.

Daca el nu va putea sa-si vanda masina, e prea putin probabil ca va cumpara o alta. Si sa nu uitam ca si el ar fi cumparat tot un second-hand, gravitand in jurul sumei de 4-5000 de euro. De la cine ?Probabil de la un prim-proprietar ce cauta sa-si vanda masina veche de 5-6 ani ca sa isi cumpere o alta masina dar noua. Insa care, din lipsa de cumparatori, hotaraste s-o mai pastreze, pana cand… soarta ne va oferi un guvern mai competent. Un guvern care va putea analiza inca din faza de proiect, orice repercusiune pe care o poate avea promulgarea unei noi legi.